Uporaba mobilov v prvih mesecih otrokovega življenja
Ali ste vedeli, da je uporaba čutil v prvih mesecih življenja dojenčka najintenzivnejša? Ko negibno leži je to njegovo edino orodje za zaznavanje in spoznavanje okolja. Zato je pomebno, da otroku že od vsega začetka pripravimo okolje, ki ravno prav stimulira njegova čutila in s tem spodbujamo senzorični razvoj.
Montessori izobraževanje 0 do 3 let mi je dal povsem nov vidik dojemanja otroškega sveta, predvsem pri novorojenčkih in nekaj mesečnih otrocih. Pri prvem otroku sem bila deležna velikega začudenja bližnjih, ker smo imeli dojenčka kar na tleh (seveda na blazini) pred ogledalom, ker ni imel dude ves čas v ustih in smo nad njim obešali »čudne viseče stvari«, ki se sem jim jaz pravila mobile.
Mobile so viseči liki ali predmeti, ki so dovolj lahki, da se gibljejo z zrakom in so namenjeni, da jih otrok opazuje. Po montessori pedagogiki so mobili zasnovani glede na otrokov razvoj v prvih mesecih njihovega življenja. Težko si predstavljam prve mesece materinstva brez mobilov, ker so pripomogli, da sem lažje sledila otrokovemu razvoju in ker jih je zadovoljen opazoval, med tem ko sem jaz opravila kakšno nujno gospodinjsko opravilo. Ko sem otroka opazovala pri njegovi »igri opazovanja«, sem se vedno navduševala nad njegovim natančnim, osredotočenim opazovanjem.
Skrbno izbrani mobili so pomembni v novorojenčkovem oz. dojenčkovem okolju, ker spodbujajo njegovo aktivnost. To je aktivnost, ki ga spodbuja k osredotočanju, sledenju, ostrenju predmeta. S pomočjo mobilov odkriva nove oblike, spoznava odtenke in barve. M. Montessori (Srkajoči um, str.178) je zapisala: » Sluh in vid sta najpomembnejši čutili v današnjem razvoju otroka. Otrok najprej opazi svojo okolico. Spoznati se mora s svetom, v katerem se bo kmalu začel gibati. Delo opazovanja je pred gibanjem. Ko se bo otrok začel premikati, ga bo vodilo tisto, kar že ve in kar je zaznal.«
In zakaj so strokovnjaki oblikovali te mobile tako enostavne in ravno takšnih barv in oblik? Mobili, po montessori pedagogiki, so oblikovani tako, da skrbno upoštevajo zmožnosti dojenčkovega dojemanja okolja, preko razvoja čutil in kognitivnih sposobnosti. Če otroku ponudimo predmet, ki v otroku sproži preveč dražljajev (npr. predmet, ki hkrati piska, se vrti in je zelo pisan- otrok se na vse to ne more osredotočiti), v njem lahko sprožimo nelagodje in stres.
<slika>
Okoli 5-6 tedna, otroku črno-bele mobile zamenjamo za barvne, ker se v tem obdobju začne razvijati barvni vid. Ne poznam otroka, ki ne bi z velikim zanimanjem opazoval pisanih oktaedrov. So enostavni in zelo privlačni za opazovanje. Pri okoli sedmih tednih otrokove starosti ponudimo Gobbi mobile, ki imajo svojo »posebnost« zaradi prelivanja barvnih odtenkov. Sposobnost razlikovanja barvnih odtenkov je ravno v zgodnjem starostnem obdobju najmočnejša. 8-10 tednov staremu dojenčku ponudimo mobile Plesalci, ki ga spodbujajo pri razvoju vizualnih spretnosti kot so globinski vid, koordinacija oči, zaznavanje gibanja ter urijo njegovo zmožnost osredotočanja na stvari.
<slika>
Povsem dokončno se globinski vid razvije okoli 5. meseca otrokove starosti, ostrenje pa okoli 6. meseca. Ker se njegov vid postopoma razvija je pomebno, da mobile obesimo v oddaljenosti 30-35 cm od njegovih oči.
Izdelamo lahko tudi svoje mobile, vendar za optimalen otrokov razvoj in njegovo dobro počutje, moramo upoštevati njegove razvojne zmožnosti.
Štirimesečni dojenček začne pridobivati nadzor nad svojimi rokami in jih začne usmerjati v prijemanje predmetov. Takrat viseče mobile zamenjamo za predmete pritjene na vrvico oz. elastični trak.
Še za lažji pregled:
- Munari Mobile (0-6 tednov)
- Oktaeder Mobile (5-8 tednov)
- Gobbi mobile (7-10 tednov)
- Plesalci Mobile (8-12 tednov)